Počutje

Temne plati joge – njeni negativni stranski učinki

Avtor: Urša Kodela Lapan

Način, kako ljudje pristopijo k življenju, je povezan z načinom, kako se ljudje obnašajo na svoji blazini za jogo. In učitelji joge v tem primeru niso izjema. Nekateri učitelji joge lahko učijo celo z občutkom agresije in tekmovalnosti, drugi pa spodbujajo občutek varnosti in miru.

joga
Foto: oa

Ko sem pred petnajstimi leti začenjala svojo učiteljsko pot, sem obiskovala veliko učiteljskih tečajev in delavnic. Srečevala precej tujih učiteljev po svetu in naletela na velik nabor različnih učiteljev. Bila sem novinka v tistem času in nisem imela pojma, kakšni so različni stili joge.
STROGI ZAČETKI
Mogoče je šlo za karmo ali zaplet usode, toda prvi tečaji joge, ki sem se jih udeleževala, so temeljili na Ashtangi. Ashtanga joga, kot jo je uvedel Patthabi Jois, je ena najbolj strogih in fizično zahtevnih praks joge na Zahodu. V Berlinu sem se znašla med samimi plesalci s telesi iz čikgumija, kjer nas je učil Manju Jois, sin ustanovitelja Ashtange. Usmerjal nas je v zaporedje in brez truda demonstriral zapletene asane. Velikokrat je rekel "brez bolečine ni nobene pridobitve" in stisnila sem zobe ter prenašala neverjetno količino nelagodja in bolečin skozi vse vadbe, iz dneva v dan. Napor in trud, ki me je izčrpaval, mi je na koncu vseeno omogočil, da sem se v zadnjih petih minutah popolnoma sprostila v "truplo".
Čeprav sem bila precej atletska, se mi je zdela ta zvrst joge nenavadno težka. Nisem bila prepričana, ali mi prav joga dejansko povzroča bolečine v telesu, saj sem bil tako odklopljena od lastnega telesa. Zaupala sem učiteljevim navodilom, a pogosto sem se spraševala, zakaj me po vadbi tako bolijo sklepi. Paradoksalno je, da sem se pogosto počutila slabše po vadbi joge. Zdelo se je, da vsi, razen mene, uživajo v vadbi. Kaj sem delala narobe? Ves čas sem "trenirala" in še vedno nisem mogla v cirkuške položaje, ki so bili tako osvobajajoči na prvi pogled.

joga
joga
dk

PREOBRAZBA
Nekaj let je minilo, da sem prerasla svoj tekmovalni pristop k jogi. K temu me je prisilil učiteljski tečaj B.K.S. Iyengar. Šele takrat sem se začela učiti in poslušati svoje telo, spoštovati telesne meje in novonastale poškodbe. Takrat se je moja praksa joge začela preobražati.
Zdaj jih prepoznam, hardcore jogije, ko jih vidim: močno čeljust, utrjeno telo in trden videz odločnosti. Všeč jim je njihova joga hitro in naporno. Dokler je varno je vse ok, ampak zelo hitro telo naredi bližnjico, ki pa po navadi ni prava pot. Ko na naš sklep obesimo težo v samem položaju in zavestno ne uporabimo mišice, bo ta sklep slej ko prej nastradal. Od tu prihajajo bolečine v sklepih in to je prvi znak, da v samo vadbi niste zavedni. Sklepi so namenjeni za premikanje in ne za nošenje vaše teže!!!
Opazila sem tudi, da vas glede na vaš osebni tip pritegne učitelj ali slog, ki po navadi posnema vaše lastne težnje. Če ste trdo jedro, vam bo všeč hardcore joga.
JOGA IN AYURVEDA
V praksi Ayurvede- hindujskem sistemu alternativnega zdravja in medicine, bi morali ljudje, ki imajo v svoji osebnosti ključne lastnosti, kot sta intenzivnost in ogenj, delati na uravnoteženju svoje energije z vključevanjem v dejavnosti, ki spodbujajo nasprotni učinek. Če ste tekmovalni in ambiciozni, vam bo koristila nežnejša, mehkejša vadba (Yin, Sivananda). Če ste počasni in nagnjeni k bolj sedečem položaju, si prizadevajte za bolj aktivno ali ognjeno jogo (Ashtanga, Vinyasa) Gre za ustvarjanje ravnotežja. V ajurvedski jogi je namen, da jogo prilagodimo posamezniku, ne obratno, saj morda nezavedno krepite negativne težnje.
Joga je kot vreča mešanih oreščkov. Nikoli ne veš, kaj boš dobil, in niso vsa jogijska doživetja ustvarjena enako. Obstajajo nekateri temnejši vidiki joge, o katerih ljudje pogosto ne govorijo, čemur pravim negativni stranski učinki joge. Tukaj je par napotkov na kar morate biti pozorni.

joga
joga
oa

BODITE POZORNI NA …
Kateri so torej negativni stranski učinki joge in kako jih rešiti.
1) Poškodbe
Poškodbe pri jogi so zelo pogoste, čeprav se o njih ne govori. Najpogostejše so poškodbe vratu, hrbta, kolena in ramen. Sem spadajo raztrgane mišice, hernija diskov in karpalni tunel. Asane, kot je chaturanga, lahko povzročijo obsežne poškodbe zapestja, komolcev in ramen.
Rešitev: prisluhnite svojemu telesu. Ne domnevajte, da inštruktor joge bolje pozna vaše telo kot vi. Če čutite bolečino ali izjemno nelagodje, spremenite pozo ali obvestite inštruktorja. Ne bojte se postavljati vprašanj. Če čutite bolečine ali imate poškodbe, obvestite učitelja na začetku vadbe, da se bo seznanil in vam pomagal pri variaciji asan. Ne pozabite, da je učitelj tam zaradi vašega zdravja in varnosti.
2) Izčrpanost 
Se vam zdi, da bi po jogi potrebovali kavo ali spanec? Med izvajanjem joge se lahko preveč trudite in obremenjujete. Izčrpanost zaradi dinamične vadbe lahko odvzame telesu elektrolite in natrij. Če občutite omotico, utrujenost, šibkost ali slabost, lahko trpite zaradi izčrpanosti. Utrujenost je znak, da ste preobremenili telo ali preprosto: preveč joge.
Rešitev: premaknite svoj tempo. Asana otroka je odličen položaj za povrnitev energije. Ne bojte se prekiniti ali celo zapustiti studia joge, če vam manjka energije. Če imate mišičnega mačka, torej v telesu nakopičeno mlečno kislino, si vzemite nekaj dni za regeneracijo, počitek in okrevanje. Pijte veliko vode in se prepričajte, da ste si zagotovili dovolj počitka in spanja.
3) Tekmovalnost
Ljudje prihajajo na vadbe joge iz različnih vzrokov; nekateri želijo »six packe«, drugi pa notranji mir. Mnogi ljudje pridejo k jogi kot obliki vadbe za polnjenje ega in k njej pristopijo v duhu tekmovalnosti, tudi če učitelj na to opozarja. Če v studiu joge čutite pritisk vadečih, boste morda zapadli v tekmovalno energijo. Tovrstno okolje vam ne zagotavlja, da bi se počutili varno. Tekmovalno okolje pripomore k prekomernim naporom, poškodbam in izčrpanosti. Na to pogosto vplivajo vadeči, ki opozarjajo nase, v primeru da je njihovo telo sposobno cirkuških vragolij, ki pa niso plod trdega dela, ampak po navadi gibčnosti ali celo hiperekstenzije sklepov.
Rešitev: na srečo ali na žalost lahko danes skorajda vsak postane učitelj joge. Nekaj tisoč evrov vas loči od tega, kar potrebujete za certifikat. Tudi učitelji joge so ljudje, ki lahko vadbe preveč prilagodijo ali potisnejo učence prek svojih meja. Nisi tam, da bi ugajal učitelju. Če menite, da vas potiska bolečina ali napor, je pomembno, da spregovorite in sporočite, kaj doživljate. Govoriti nekaj tako preprostega, kot je »to boli«, je dovolj, da pridobite pozornost učitelja.
4) Togost in stagnacija
Ali vedno znova izvajate isto zaporedje? Ali morda sledite isti »jogateacherki« na instagramu ali youtubu? (Odsvetujem vadbo joge prek knjig in youtuba.) Če je tako, ste omejili svojo sposobnost rasti. Pridobili pa ste prilagodljivost na drugih področjih, ki se ne izvajajo. Zaradi ponavljajočega se gibanja lahko stagnirate ali celo ustvarite togost v telesu. Albert Einstein je dejal, da je nor tisti, ki dela vedno enako in pričakuje različne rezultate.
Rešitev: zmešajte. Izstopite iz območja udobja. Če imate radi ognjeno vadbo, jo kombinirajte z nežno vadbo, meditacijo ali joga nidro. Medtem ko se disciplina in zavzetost lahko izplačata v izvajanju joge, se ne zatikajte v določenem slogu. Nekateri ljudje pri izvajanju postanejo zelo togi in ostri. Prava vadba joge spodbuja držo gibčnosti in harmonije.
5) Duhovna zabloda
Se včasih na vadbi sprašujete, ali gre res za jogo? Ali dvomite o učiteljevi integriteti? Sranje »newage yogateacherk« z milijoni ogledov na youtubu. To je parodija na duhovni ponaredek. Vsakdo lahko uporabi duhovnost, da opraviči svoja dejanja. Imenuje se duhovni ego. Učitelji joge in spolni škandali so zloglasno pogosti. Znano je, da nekateri učitelji zlorabljajo svojo moč tako, da se učencev neprimerno dotikajo in z njimi celo manipulirajo, ko jim narekujejo, kako morajo živeti. Nekoč sem slišala, da je pri nas neka učiteljica joge poslala iz dvorane vse, ki jedo trupla.

Rešitev: uporabite svojo intuicijo, preverite, ali je učitelj tam za vas. Vprašajte se, kaj si najbolj želite od izvajanja joge. Ali je vaš učitelj pošten in živi v integriteti s tem, kar govori? Vas vadba na neki način napolni ali ne? Sledite temu, kar se vam zdi prav. 

joga
joga
dk

Namen joge je osvobajanje. Pot, ki vas pripravi na meditacijo, da boste lahko sedeli v miru in spoznali resnico svojega bitja. Ostati pri svoji resnici in spoštovati integriteto, je ključnega pomena za uravnoteženo vadbo joge. Preizkusite različne sloge in učitelje, dokler ne najdete tistega, ki vibrira na isti frekvenci kot vi. Bodite pozorni. Prisluhnite sebi in zaupajte v lastne izkušnje. Če čutite negativnost, pritisk ali bolečino, si vzemite čas za preučitev in si oglejte, katera ljubeča dejanja lahko storite, da ustvarite zdravo in osvobajajočo izkušnjo joge, ki je že sama po sebi namen.
"Joga je um brez vseh motenj«
Joga Sutre iz Patanjalija