Dobra karma
Počutje

Poznam vse črke, a ne znam pisati kot Svetlana Makarovič

Mito Šinkovec Avtor: Mito Šinkovec, profesor športne vzgoje

Pogosto dobim vprašanje: »Katera je najboljša vaja za rit in katera za trebuh?« Smiselno odgovoriti na takšno vprašanje je nemogoče.

Mito Šinkovec
Foto: oa

Dejstvo je, da ne obstajajo univerzalne vaje. Pomislimo na primer na vajo izpadni korak. Na internetu lahko najdete članke o tej vaji (ali pa kateri drugi priljubljeni vaji), da je najboljša vaja za stegna in zadnjico. Vendar, če pomislite na vse, ki jih poznate, boste sigurno našli nekoga, z odlično telesno kondicijo, ki to lahko počne ure in ure, pa ne bo no-benega bistvenega efekta, saj je zanj ta vaja prelahka. Pomislite pa lahko tudi na koga, ki bi se zaradi telesne hibe že pri drugi ponovitvi prevrnil in odpeljalo bi ga reševalno vozilo.
Zato vaje niso tako pomembne!
Ker vaje so kot črke. Tako kot če v smiselnem zaporedju sestaviš črke, dobiš ven besedo, nato poved in na koncu neko smiselno sporočilo. Če neko takšno sporočilo ponavljamo, bo to imelo za posledico spre-membo na nekem kognitivnem nivoju. Jasno je da mora biti sporočilo, oziroma kompleksnost teksta biti drugačna za otroke, kakor za odra-slega. Torej je potrebno zaporedje črk in besed prilagajati individualno. Črke in besede lahko sestavljaš tudi naključno, vendar potem po vsej verjetnosti ne dobiš ven nobenega sporočila. Popolnoma jasno je da takšno početje nima nobenega smisla.
Podobno je s treningom, če v smiselnem zaporedju sestaviš vaje, obremenitev, ponovitve in pavze, dobiš ven smiseln trening oziroma primeren dražljaj za telo. Po nekaj takih smiselno sestavljenih treningih pa dosežemo svoj zastavljen namen oziroma spremembo na nevro-fizičnem nivoju. Ker smo si zelo različni pa je individualna obravnava še bolj pomembna.
Zaporedje nekih naključnih vaj, z naključnih številom ponovitev, pri kar eni intenzivnosti, bo dalo zelo naključen rezultat. Po mojih četrt stoletja dolgih izkušnjah v treningu, je pogosto na dolgi rok, rezultat takšnih treningov poškodba ali okvara. Za vsak trening porabimo nekaj energi-je in časa. To je valuta, ki jo plačamo in za katero želimo dobiti zdravje, vitalnost, moč ali lepo postavo.
Kompromis ima višjo ceno!
Vendar naših stvari ne želimo preplačati. Tako kot v trgovini ne želimo plačati več kot je potrebno, bi moralo to vodilo upoštevati tudi pri tre-ningu. Na tem pade večina vseh skupinskih vadba, saj so narejene na najmanjši skupni imenovalec. Torej jim je osnovni motiv to, da jih lahko naredi večina ljudi brez morebitnih kvarnih posledic. Zaradi tega kom-promisa, boste za dosego vašega cilja plačali bistveno večjo ceno v valuti vaše porabljene energije, časa, ki ste ga za to porabili in tudi de-narja, ki ste ga v neko vadbo investirali, medtem ko boste vaš cilj do-segli počasi ali pa sploh ne. Rešitev tako ni v neki novi vadbi, še z bolj eksotičnimi pripomočki, ali boljšim reklamnim sloganom. Rešitev je v individualno prilagojenem treningu.
Za sestavo individualno prilagojenega treninga pa moramo poznati nekaj nujnih parametrov.
1. Vaši cilji
Cilji so lahko zelo različni. Lahko so manj maščobne mase, več mišične mase ali pa bolj okro¬gla rit, so bolj estetki cilji. Takšni cilji so sicer preprosti in dovolj eksaktni, vendar bomo tudi tukaj neu-spešni če ne bomo upoštevali ostalih parametrov. Potem so tu-kaj cilji, ki so bolj funkcionalne narave kot, rad bi spet smučal ali rad bi pretekel maraton pod 4 ure. Najtežji pristop pa ima skupi-na, v stilu, da me nebi več bolelo v križu in da bi lahko dvignili ro-ko. Ne glede nato kakšni so vaši cilji, je najprej potrebno ugotovi-ti, če so realni.
2. Stanje, v katerem ste sedaj
Zato je nujno potrebno narediti diagnostiko. Če trener ne pozna vaših trenutnih sposobnosti, poškodb, restrikcij in kompenzacij, je nemogoče zagotoviti ustrezen trening. V ta namen obstaja zelo veliko metod in načinov preverjanja. Ni toliko pomembno koliko naredite sklec ali tečete na 100, bolj pomembno vedeti, da je morda desna stran močnejša kot leva, da je zakrčena prsna mišica ali slabo gibljiva medenica.
3. Čas, ki ga imamo na razpolago
To je predvsem pomembno pri postavljanju realnih ciljev. Malo je stvari, ki niso možne (pustimo ob strani vrhunski šport), vseeno pa je pomembno koliko časa smo za to pripravljeni žrtvovati. Ob napačni oceni časa lahko izgubimo motivacijo, ali pa preveč hiti-mo in tvegamo poškodbe.
4. Energijo, ki ste jo pripravljeni v to vložiti
Športnik, ki trenira za olimpijske igre je za ta cilj žrtvoval ves svoj čas in podredil vse ostale aktivnosti v življenju. Povprečen rekre-ativec, ki pa želi le malo več kondicije in bolj izklesano postavo, pa mora poleg tega še skrbeti za družino, hoditi v službo, del ča-sa pa gre še za hobije in ostale aktivnosti, ki zahtevajo njegovo prisotnost. Ob upoštevanju tega dejstva, sprej¬memo, da bo ne-kdo prišel na trening tudi zaskrbljen, utrujen ali neprespan in tre-ning bo pot¬rebno temu prilagoditi. Predvsem pa je ta parameter potrebno upoštevati, ko poskušamo oceniti čas, ki bo potreben za dosego zadanega cilja.
5. Sredstva, ki jih imamo na razpolago
Tukaj ne govorim le o denarnih sredstvih, saj ni nujno, da je draž-ja storitev za vas boljša. Čep¬rav za dober trening potrebujemo zelo malo sredstev in moderen opremljen fitnes center še zdaleč ni pogoj za trening je vseeno važne katere pripomočke imamo na razpolago. Bolj ko je naš cilj specifičen in neobičajen, večja je potreba po posebnih pripomočkih.
Ob upoštevanju vseh teh parametrov lahko računate, da bo vaša pot do cilja najkrajša, brez nepotrebnih bolečin, poškodb ali okvar. Seveda vas je nekdo sposoben do cilja pripeljati hitreje, nekdo drug pa malo kasneje, to so pač razlike med boljšimi ali slabšimi trenerji. Vseeno pa je potrebno upoštevati vse parametre. Alarm pa naj vam bo, ko nekdo trdi da vas bo pripeljal do cilja, preden je preveril inicialno stanje vaše-ga organizma in vam kaže vaje za trebuh, noge iz zadnjico. To se ponavadi konča slabo.
Vaje niso tako pomembne. Tudi jaz poznam vse črke pa ne znam napisati pesmi kot Svetlana Makarovič.

Mitova osebna zgodba: 'Zbudil sem se nepokreten, trenutek prej sem bil na višku moči'


Mito Šinkovec

Mito Šinkovec

profesor športne vzgoje

Mito Šinkovec je profesor športne vzgoje in profesionalni kondicijski trener, nekoč tudi kondicijski trener slovenske smučarske reprezentance. Sedaj se primarno ukvarja z rehabilitacijo in treningom zelo individualno in z zelo različnim profilom ljudi. Je strokovnjak na področju kineziologije in zdravega življenjskega sloga ter priljubljen avtor strokovnih člankov in odgovorov na različnih portalih, v revijah in forumih.

V zadnjem času uspešno deluje kot predavatelj, osebni coach na področju celostnega in zdravega načina življenja tako za posameznike kot za podjetja v obliki programa wellness corporate.

Več o Mitu izveste na povezavah: http://telodrom.com/ in https://mito.si/