Dobra karma
Počutje

'Nisem popularen in izgleda, da nikoli ne bom bogat, vendar ...'

Mito Šinkovec Avtor: Mito Šinkovec, profesor športne vzgoje

Ok, priznam, v svojem poslu pri mojih stanovskih kolegih nisem preveč popularen. Delam bistveno drugače kot vsi ostali. Vendar menim, da za to obstajajo popolnoma jasni razlogi.

Mito Šinkovec
Foto: oa

Zato bi vam želel razkriti nekaj čisto osnovnih trening principov po katerih bi bilo potrebno sestavljati treninge.

Princip individualnih razlik
Poglejte okoli sebe. Opazili bomo, da je med nami cel kup razlik. Nekateri so starejši, spet drugi mlajši, nekateri so suhljati, drugi bolj robustne postave. Nekateri imajo več kondicije, drugi manj. Nekoga boli križ, drugega koleno ali vrat. Slaba drža, nosečnost, visok pritisk, bolezenski znaki, kronične bolezni ali morda celo hemipareza. Razlikujemo se tudi po motivaciji ali namenu oziroma končnemu cilju. Sedaj pomislite, kako naivno je pričakovati, da bo »vadba za hrbtenico« z enakimi vajami koristna enako pri vseh, ki pridejo na program. Za nekatere bo mora zelo koristna, za druge bo izplen veliko manjšim za vse ostale pa bo takšna vadbe še poslabšala njihovo stanje. Vse skupinske vadbe promovirajo ravno to. Trdijo, da so našli idealno kombinacijo nekih vaj, ki pokrijejo vse generacije, in rešijo naenkrat vse možne težave, z enako intenzivnostjo, na enak način za vse.
Princip adaptacije
Naše telo se lahko teoretično navadi na vsako stvar. Če bomo nekega dne začeli bolj intenzivno vaditi kitaro, se bo nam na blazinicah prstov pojavila bolj odebeljena koža. Če bomo obuli nove čevlje, ki so nam malenkost tesni, se bo zgodilo podobno. Navadimo se lahko marsičesa. Vendar je pomembno razumeti, da moramo telesu dati dovolj veliko količino stresa. Šele takrat, ko se telo počuti ogroženo, se bo adaptacija začela. Lahko pa je količina stresa premajhna. Če bom vsak dan 2 minuti malo brenkal, na blazinicah ne bo razlike. Nekateri ljudje hitro vzljubijo takšna, flow trendy počasna razgibavanja, po katerih trdijo, da se počutijo bistveno bolje, tako … razgibane. Izjavo zraven pospremijo še z »boljše kot nič, kajne?« Vendar če pomislite, da so ob tem izgubili še vse skupaj dve uri svojega časa, je to naložba, za katero niste dobili nič. Seveda pa je lahko količina stresa prevelika. To boste začutili veliko prej. Enostavno bo telo nekega dne tako izčrpano, da s tem tempom ne boste mogli nadaljevati, ampak boste mogli s treningi prenehati. To seveda ne vpliva dobro na vašo motivacijo. Skupinske vadbe ali šablonsko pripravljeni treningi, povzročijo prav to. Ker niso individualno pripravljeni, povzročijo težave.
Princip nadobremenitve
Ta princip govor o tem, da je potrebno obremenitev postopno povečevati. Če želimo kdaj obvladati angleščino ali igrati klavir, ne bomo uspešni, če bomo ves čas le ponavljali angleško lekcijo ena, ali pa večno preigravali lestvice. Takrat ko nek nivo absolviramo, mora biti naslednji nivo težji. Enako je s treningom. Pri treningu ni cilj, da isto obremenitev narediš lažje, ampak da naslednji težji trening narediš s približno enako stopnjo truda oziroma intenzivnosti. Pri nekaterih franšiznih skupinskih vadbah pa delajo vsi en mesec in pol enako. To je organizacijski kompromis, ki ga je bil primoran sprejeti organizator, vi pa zaradi tega žrtvujete vaš napredek. S tega vidika je problematičen tudi klasičen fitnes trening na fitnes napravah. Večina fitnes trenažerjev je namenjen za izvedbo eno vaje, možna pa je še kakšna varianta te. Torej lahko pri intenzivnosti manevriram le s težo bremena in pa v ozkih okvirih, še s številom ponovitev, dolžino pavze med serijami, nekaj malega s silovitostjo in dinamiko ter količino, drugače se koncept treninga podre. Pri smiselnih treningih imamo zelo veliko možnosti za zagotovitev ustreznega stimulusa. Od dodajanja ravnotežnih elementov, neko vajo narediti za malenkost drugače, kombiniranja z kratkimi intenzivnimi elementi, narediti gib unilateralen, pri vaji podaljšati ali skrajšati ročico, vajo delati v okoliščinah okluzije, izkoriščati ekscentrični del vaje, obenem pa uporabljati vse že zgornje omenjeno in kombinirati med njimi. Največji problem pri tem pa predstavlja znanje in iznajdljivost.
Princip specifične adaptacija
Bolj preprosto bi lahko temu principu rekli: »To kar počneš, v temu boš boljši.« To pomeni, da če boš treniral kot nogometaš, potem ne računaj na to, da boš bistveno boljši pri igri vaterpola. Podobo, kot srednješolec ne bo boljši pri kontrolni biologije, če se bo cel teden prej učil matematiko. Tako nima smisla trenirati nogometaše manj kot 2 uri skupaj, če računamo na to, da njihov performans traja najmanj 2x 45 minut. Zaradi tega je trening tenisačev sestavljen iz zelo veliko šprintov nazaj, naprej, levo in desno. Zato je trening slalomistov sestavljen iz skokov, saj je tehnično gledano slalom sestavljen iz skokov od vrat do vrat. Večina treningov za običajne ljudi temelji na trditvi: »Za običajne ljudi je vseeno, kaj počno, le da porabijo kalorije.« To v najboljšem primeru pomeni, da so vam vzeli denar, vendar še ne veste, kaj boste za to dobili. Mogoče so vam obljubili čvrsto rit in stegna, vendar ste zaradi tega dobili še bolečo hrbtenico. Ali pa ste želeli shujšati, pa ste sedaj poleg tega, da niste izgubili kilogramov, še izčrpani. Čemu pa bi potem moral biti namenjen trening za ljudi, ki želijo shujšat in se malo okrepiti? To niti ni tako težko ugotoviti. Sedeče življenje, prisilna drža, bolezni in pretekle poškodbe so nam na našem telesu pustile neke posledice. Slabšo gibljivost, kompenzacijske vzorce, restrikcijo in zategnjenost v nekaterih mišicah, slabšo moč v drugih, nesorazmerja med posameznimi mišicami. Potrebno je narediti diagnostiko in potem na te deficite prilagodi trening. Zaradi tega bomo lahko boljše trenirali in rezultati bodo prišli prej, obenem pa bomo brez bolečin in brez pavz zaradi obiska fizioterapevta.
Nedolgo nazaj sem dobil nasvet od človeka, ki s spozna na direktni marketing. Njegove besede mi še danes odmevajo v glavi: »Prodajati je potrebno stvari, ki si jih ljudje želijo, ne tisto kar potrebujejo!« Seveda, zato so komercialno uspešni tisti, ki vsake pol leta k svojem naboru dodajo neko NOVO kombinacijo vaj, sestavljeno iz besed fit, pilates, joga, butty, hot, burn, revulucija, hardcore, bootcamp, slim in mu dodajo še pojasnilo v stilu za mamice, za nosečnice, za poslovneže, za tiste, ki želijo več, shujšamo do poletja - jaz pa že dvanajsto leto vztrajam s treningom, ki ga vsakemu prilagodim po njegovih potrebah, ki je vsakokrat drugačen in tematsko zelo raznolik.
No, izgleda ne bom nikoli bogat, vendar mi moje vrednote ne pustijo delati drugače.

Podobna vsebina:

'Zbudil sem se nepokreten, trenutek prej sem bil na višku moči'


Mito Šinkovec

Mito Šinkovec

profesor športne vzgoje

Mito Šinkovec je profesor športne vzgoje in profesionalni kondicijski trener, nekoč tudi kondicijski trener slovenske smučarske reprezentance. Sedaj se primarno ukvarja z rehabilitacijo in treningom zelo individualno in z zelo različnim profilom ljudi. Je strokovnjak na področju kineziologije in zdravega življenjskega sloga ter priljubljen avtor strokovnih člankov in odgovorov na različnih portalih, v revijah in forumih.

V zadnjem času uspešno deluje kot predavatelj, osebni coach na področju celostnega in zdravega načina življenja tako za posameznike kot za podjetja v obliki programa wellness corporate.

Več o Mitu izveste na povezavah: http://telodrom.com/ in https://mito.si/