Počutje

Zakaj diete pri nas ženskah ne delujejo?

Avtor: Minka Gantar

Na spletu lahko najdemo tako pri nas kot v tujini kup diet. Vse obljubljajo hitre rešitve na sistem več naporne vadbe. To je ameriški sistem, ki spodbuja miselnost, da vse zmoremo s trdno odločitvijo: »You can do it.«

ženska
Foto: Revija Zarja

Zavedati se moramo, da so težke vaje primerne za moške. Me ženske potrebujemo drugačno vadbo – vadbo, ki pospeši našo presnovo, ne pa vadbo, ki nam povzroča še več stresa. Enako naporne vadbe me ženske ne bi smele nikdar izvajati - čeprav prav to vidimo v raznih TV šovih. Naj vam povem, da že z nekaj minutami dnevno poskrbimo za presnovo, hkrati smo bolj zadovoljne, hormoni sreče pa prav tako vplivajo na topljenje maščobe.
Ženska nikdar v zgodovini ni bila tako obremenjena kot danes. Ženska pred 50. leti je bila doma. Če pa je hodila v službo, je bila ob dveh doma in je imela dovolj časa, da je skuhala kosilo, poskrbela za otroke, gradila hišo in imela urejen dom. Danes ni več tako.
Danes zaposlena ženska teče v službo, kjer se mora bolj dokazovati kot njeni moški kolegi – samo zato, ker je ženska. Poleg tega je odgovorna za otroke in družino – zvečer, ko pride domov, jo vse počaka. To, kar so naše mame naredile v osmih urah, moramo sedaj me narediti v dveh urah.
Potem pa je tu še naša postava. V preobilici dela naj bi še dobro izgledale, telovadile, bile vedno srečne in zadovoljne …

AdobeStock_257568542.jpeg
Ženske potrebujemo drugačno vadbo kot moški.
Adobe Stock

Seveda vemo, da moramo poskrbeti zase. Mogoče začnemo s tekom, dvigovanjem uteži, mogoče se odločimo, da potrebujemo osebnega trenerja … In prav naporna vadba pripelje do tega, da smo še bolj v stresu, stresni hormon kortizol pa povzroči pridobivanje maščobe na predelu trebuha … Kljub temu da hočemo in delamo na tem, da bomo shujšale – kilogrami gredo prej gor kot pa dol! Diete in agresivne vadbe, ki so mogoče primerne za moške, pogosto pri nas ženskah enostavno ne delujejo.
Celice si zapomnijo našo nespamet
Celice delujejo podobno kot avtomobilski motor. Pomislite – ali lahko vaš avto danes deluje na vodo, jutri na olje, naslednji dan pa na nafto? Vaše celice so sicer bolj prilagodljive kot avtomobilski motor – danes delujejo na vodo, jutri na sadje, pojutrišnjem na post, naslednji dan pa na čokolado – toda, vaše celice si zapomnijo … Sčasoma privedete telo do tega, da se zredite že ob kozarcu vode in pogledu na hladilnik.
Poglejmo hitro hujšanje. Če boste naenkrat ukinili vse ogljikove hidrate iz svoje prehrane – kot so kruh in testenine, boste na hitro izgubili veliko vode, ker hidrati vežejo nase veliko vode. Res je, da boste zadovoljni, vendar tukaj se še ni začela topiti odvečna maščoba. Res je tudi, da se bo hormon lakote inzulin hitro uravnal in boste manj lačni – vendar, če boste jedli samo beljakovine in maščobe, kot jih priporočajo nekatere diete, boste zakisali telo. Torej potrebujemo kombinacijo vsega – vseh živil po malem – v razmerju.

hujsanje z luno1.jpg
Ženska mehkoba in milina sta dobrodošli lastnosti, a le do neke meje.
Revija Zarja

Naredite konec temu mučenju!
Ženske smo drugačne od moških, imamo manj moškega hormona testosterona, ki vpliva na prirast mišične mase; imamo več ženskih hormonov – kar je vsekakor prav, saj smo ženske. In ti ženski hormoni vplivajo na to, da imamo večji odstotek maščobnega tkiva, da smo bolj »mehke«. Mehkoba in milina sta vsekakor dobrodošli lastnosti, če pa je naše telo preveč mehko in se v njem ne počutimo dobro …, no, to bomo pa sedaj spremenile.
Če želimo preoblikovati telo, ter se hkrati počutiti odlično v svoji koži – tako psihično kot fizično, je modro razumeti zakonitosti delovanja našega telesa. Te zakonitosti vplivajo na občutek energije, na presnovo, na hormonsko stanje telesa in na zdravo preoblikovanje telesa. Ko sem iskala rešitev zase, sem naletela na mnoge teorije. V knjigi Ko imajo hormoni žur sem združila dieto prehranjevanja po glikemičnem indeksu, teorijo zasvojenosti z ogljikovimi hidrati, dieto hujšanja v spanju ter dodala sistem prehranjevanja, ki vpliva na ključne hormone. Vse sem preizkusila na sebi. Videla sem, da samo prehranjevanje po Montignacu ni zame – če sem jedla zjutraj kruh, sem bila cel dan brez energije; dieta, ki popolnoma izključuje testenine, riž in vse ogljikove hidrate, spet ni zame – kot mama, ki vsak dan kuha kosilo – enostavno ne gre. Dieta po krvnih skupinah se mi prav tako ni obnesla, ker je nezdružljiva z družinskim življenjem.
Cilj zdravega prehranjevanja in zdravega hujšanja je, da se nam dvigne nivo energije, da se nam zviša koncentracija, da se uskladiščena maščoba začne porabljati in se začne spreminjati v energijo, da se nam izboljša prebava in da smo videti mlajši.

hujsanje prehranjevanje v miru.jpg
Cilj zdravega prehranjevanja in zdravega hujšanja je enak: dvign energije,
Revija Zarja

Ključni dejavniki
Rastni hormon se začne tvoriti ponoči približno 90 minut po tem, ko zaspimo, vendar le, če zvečer jemo pravo hrano. Večerja je najpomembnejši obrok dneva in odloča o tem, ali se bomo redili in starali, ali pa se bomo pomlajevali in hujšali. Dlje, kot spimo, bolj smo vitki, mladostni in polni energije! Rastni hormon nas obnavlja, pomlajuje in povzroča hujšanje, medtem ko spimo. Količina naravnega rastnega hormona v telesu se s starostjo zmanjšuje.
Rastni hormon nas lahko podpira v pozna zrela leta, vendar le, če mu malo pomagamo. Nekje okrog petdesetega leta starosti ga telo popolnoma preneha izdelovati. Lahko pa ga spodbudimo s pravilno prehrano in z aerobno vadbo. Če zjutraj naredimo vaje Vrelec mladosti, pozdrav soncu ali katerokoli aerobno vajo, podaljšamo nočno izgorevanje maščob. Sem šteje tudi zalivanje vrta in rož ter jutranji sprehod s kužkom.

Sprehod.jpg
Jutranji sprehod s kužkom je zlata vreden.
Shutterstock

Potem pa je tukaj hrana. Sistem prehranjevanja po načelu srednjega glikemičnega indeksa dovoljuje, da jeste vse – pomembne so kombinacije! Tudi če kakšen dan jeste hrano, ki vsebuje veliko sladkorjev in ogljikovih hidratov – kot je na primer pizza, poleg pojeste samo solato in sladkor ostane v ravnovesju. Za telo tak način prehrane ne predstavlja stresa, v vsakem trenutku telo občuti izobilje in zato se hrana spreminja v energijo. Poleg tega se topi odvečna maščoba. Rešitev ni v tem, da izključujemo hrano, pač pa ravno obratno – če jemo nekaj, kar ima veliko OH oziroma sladkorjev, v istem obroku pojemo nekaj, kar jih skoraj ne vsebuje, oziroma, vsebuje beljakovine.
Ljubezen do sebe
In na koncu ne smemo pozabiti na najbolj ključno stvar – naš notranji monogovor. Govorimo si: »Dovoljujem, da se odvečni kilogrami stopijo. Dovoljujem si, da vsak dan postajam bolj lepa in bolj zapeljiva. Dovoljujem, da se lepota moje duše izrazi na mojem telesu in na mojem telesu. Ustvarjena sem po božanski podobi – jaz sem boginja.«
Ljubezen do sebe je osnova zdravega telesa. Ko se imamo radi, svoje telo ne zastrupljamo; ko se imamo radi, naše telo ni »kanta« za smeti; ko se imamo radi, nekaj vsak dan naredimo za svojo gibljivost; ko se imamo radi posegamo po zdravih obrokih in po zdravih odnosih.

Členek je povzet iz knjige Ko ima življenje žur