Počutje

Kako nevaren je v resnici negativni samogovor?

Avtor: Tina Hočevar

Ste se kdaj vprašali, kako se v resnici pogovarjate sami s seboj? Ste do sebe ljubeči ali strogi? So besede, ki jih uporabljate do sebe, pozitivne in podporne, ali so negativne in celo podcenjevalne?

ženska
Foto: profimedia

Če vam pri kakšni stvari spodleti, ali rečete: “Ojej sem neumna, spet sem naredila isto napako!” ali “Ah, saj sem vedela, da mi ne bo uspelo, brezupna sem …” ali “Kadarkoli se česa lotim, se nekje zalomi.” Ali izberete bolj pozitiven samogovor, kot na primer: “Saj je v redu, tokrat mi ni uspelo, drugič bom poskusila drugače.” Ali “Res sem naredila neumnost, a nič hudega, naslednjič bom bolj previdna.”

ODNOS S SEBOJ
Predlagam, da naredite poizkus. Zjutraj vzemite zvezek in poskusite zapisati vse, kar skozi dan rečete sami sebi. Vaše misli, vaše notranje odzive in samogovore na situacije, skozi katere greste. Na koncu dneva preberite zapisano in se vprašajte: če bi vam vaša prijateljica rekla to, kar ste rekli sami sebi, bi želeli biti še naprej v stiku z njo? Lahko se vprašate tudi drugače - če bi vi vse to rekli svoji bližnji osebi, a bi ta želela še naprej prijateljevati z vami ali biti v odnosu z vami? Zapomnite si - vi ste vaša najboljša prijateljica. Če bi vam nekdo drug rekel vse to, kar ste si zapisali, bi bili po vsej verjetnosti žalostni, jezni, prizadeti, morda bi zamerili tej osebi, morda bi se zaprli vase, mogoče bi prišlo do prepira. A ko rečemo vse to sami sebi, se ne zavedamo, da ima vse to enake posledice na naše počutje in na našo samozavest in prepričanje o sebi.
Prepoznati moramo pomembnost in moč naše notranje komunikacije, ki jo imamo nenehno sami s seboj, saj vpliva na to, kako se počutimo, kakšne odločitve sprejemamo, kako smo zadovoljni in uspešni v življenju. Vi ste oseba, ki ste najbližji sebi, s seboj ste 24 ur na dan, vse življenje. Z notranjim govorom, tako negativnim kot pozitivnim, vplivate na to, kašna je vaša energija, saj vsak stavek nosi vibracijo. Kakšna želite, da je energija, ki jo dajete sami sebi?

ženska
Ustavite se in se pogovorite s svojo ‘najboljšo prijateljico’
profimedia

KAKO SPREMENITI NOTRANJO KOMUNIKACIJO?
Veliko našega notranjega samogovora je posledica tega, kar smo slišali kot otroci doma ali kar slišimo od učiteljev, družbe in okolice, zato sem nam zdi naravno in spontano, da se pogovarjamo s seboj na določen način. A na vse to lahko vplivamo, zavestno. Kako torej narediti korake s spremembi?
1. Opazujte svoj samogovor
Najprej poizkusite z zgoraj omenjeno vajo. En dan opazujte svoj notranji samogovor. Opazite, ko boste na nekaj odregirali negativno in se zato obsojali. Zalotite sebe v teh trenutkih, ki se drugače dogajajo podzavestno. Prvi korak je, da se začnete bolj zavedati, kako se pogovarjate sami s seboj.
2. Ustavite se in se pogovorite s svojo ‘najboljšo prijateljico’
Ko se boste zalotili v trenutkih negativnega samogovora, se ustavite. Na primer: če ste se zalotili, da ste naredili nekaj, kar obžalujete in kar se vam morda zdi neumno, ter ste se zaznali, da ste sami sebi rekli, kako ste nespametni, se ustavite. Nato si poskušajte predstavljati, kaj bi vam vaša najboljša prijateljica rekla v tem primeru (ali kaj bi vi rekli vaši najboljši prijateljici, če bi se ji zgodilo nekaj podobnega)? Nato poskusite imeti tak notranji pogovor sami s seboj, kot bi ga imeli s prijateljico. Kmalu boste opazili, da bo pogovor začel teči precej drugače in bolj spodbujajoče in pozitivno, z več sočutja in razumevanja. In točno to je tisto, kar potrebujete v teh trenutkih.
3. Preverite resničnost povedanega
Vprašajte, če je to, kar ste si ravnokar rekli, resnica? Včasih težko vidimo in čutimo, kaj je res, še posebej, če smo čustveno vpleteni v neko situacijo. Zato se je dobro ustaviti in se vprašati, koliko je resnice v ravnokar povedanem. Če se zalotite, da si večkrat rečete: “Ah, kako sem nespametna!” se ustavite in se vprašajte, če je to res? Ugotovili boste, da ni resnica, da ste nespametni, ampak da je res, da ste morda naredili nespametno stvar, ampak boste naslednjič poskusili reagirati drugače.
4. Opuščanje negativnih misli
Tukaj vam ne bom rekla, da si začnite dopovedovati, da ste pametni, lepi, sposobni…Ker ko se počutimo slabo, je težko samo s pozitivno afirmacijo spremeniti svoje počutje. Na primer, če se pogledate v ogledalo in si rečete “nisem lepa”, naslednji korak ne bo, da si začnete ponavljati “lepa sem”, ampak da se ustavite in se poskusite pogovoriti s seboj, kot opisano zgoraj. Nato recite: “Opuščam negativno prepričanje o sebi, da nisem lepa (pametna, dovolj dobra …). Sedaj si dovolim, da se vidim in začutim takšno, kot v resnici sem. Dovolim si videti in sprejeti svojo lepoto, sposobnosti …”. Začnite z majhnimi stvarmi, ki jih dnevno rečete sami sebi.
S temi koraki in s takšnim pogovorom boste začeli počasi videti sebe bolj objektivno, z druge perspektive, z več resnice in vaš notranji pogovor bo začel postajati bolj pozitiven in ohrabrujoč. Ko boste začeli biti bolj prijazni, razumevajoči in ljubeči do sebe, boste opazili, da se bodo tudi drugi začeli do vas obnašati drugače, saj se okolica odziva na našo energijo.
Vsaka sprememba začne pri vas samih, s sabo ste vse življenje, zato poizkusite to uporabiti to na najboljši možni način.