Počutje

'Deklica z Okrešlja bi mi lahko bila mama – starost je pač relativna'

Mito Šinkovec Avtor: Mito Šinkovec, profesor športne vzgoje

Nekoč sem sedel ob poti na Okrešelj. Kramljal sem s prikupno deklico, s katero sva se srečala po dolgem času. Bila bi mi lahko mama, vendar je takrat izgledala veliko bolje od mene.

vitalna ženska
Foto: Profimedia

Precej bolj spočita je bila od mene, ki sem prihajal iz nekega žura v dolini, na katerem sem poslušal spet vse vrste kvant in tuje bistrosti. Meni so »jetra gledala ven iz oči«, njej pa iskrivost in neizmerna energija.

Spoznanje
Takrat sem na tistih serpentinah spoznal, da je starost, oziroma naše gledanje nanjo zelo relativno.
Moja mladostniška zabloda - občutek nadčloveške moči in energije je bil izničen s spoznanjem, da leta niso sama po sebi atribut starosti in da starost ni nujno sorazmerna z mirovanjem in onemoglostjo.
Ta ženska bi me takrat lahko odnesla navzgor. Mene, nebogljenega mladička, vsega otrplega od alkohola in dima, ki se je valil iz tujih kadilskih pljuč prejšnji prekrokani večer.
In po letih bi bilo kar prav, da bi mi jih malo naložila po tazadnji ... »da me pamet sreča« bi rekla moja prava mati.

Dobra naložba
Skratka, želim Vam na povedati, da človek živi na različne načine, ki lahko tako ali drugače degradirajo njegovo telo. Nekaj temu doda genska pogojenost, nekaj nesrečni primeri, največ pa prispevamo kar sami.
Bolj ali manj pa se ve, kaj nas potencialno uničuje in kaj nas krepi. Zdravo in aktivno življenje v mladosti je dobra naložba za zmerno in polno »starost«.
Vse bolj pa se mi tudi zdi, da je »star« in pasiven lahko marsikdo že tudi v adolescenci, nasprotno pa mlad lahko tudi vsak, ki s svojimi vnuki igra nogomet. No ja, priznam, tudi jaz bi bolj težko igral s svojim dedkom! Bi pa bil zaradi tega prava redkost in bi verjetno vzbujal pozornost vrstnic, hehe ...
Kaj se torej dogaja z organizmom pri staranju?
• Pridobivanje maščobe je posledica pomanjkanja gibanja in nepravilne in preobilne prehrane V ljudi se »vseli« zelo počasi in tiho, da tega najprej niti ne opazijo. Najprej se zavemo svoje »širitve« pri pomerjanju kakšnega novega kosa obleke. Kilogrami so teža, skrita v maščobah pod kožo. Mišični tonus upade zaradi neaktivnosti in delno zaradi staranja tkiva - morali biti vsaj za spoznanje lažji kot pri tridesetih letih, nikakor pa ne težji.
• Gibljivost hrbtenice, rebrnih lokov in ostalih sklepov se zmanjšuje. V sklepih del hrustanca poapni in zakosteni. Pojavjajo se težave tudi zaradi sprememb v zgradbi kolagena in pogostih revmatičnih težav. Tudi ti pojavi v splošnem omejujejo gibanje in dihanje.
• Čutila začnejo pešati, prav tako tudi občutki za ravnotežje ali za orientacijo. Slabša je zaznava pa tudi odzivanje na nenadne pojave.
• Zmanjša se pljučna kapaciteta. Pljuča delujejo slabše in količina zraka, ki zastaja. se povečuje.
• Zmanjšuje se tudi učinkovitost srca. Zmanjša se minutni volumen srca, ki ga spremljajo poapnenje žil in povišan krvni tlak.
• Poslabša se prebava. Prihaja do težav z izločanjem seča in blata.
• Zaradi zmanjšanja moči in gibljivosti ter slabenja vseh zgoraj naštetih funkcij nastanejo spremembe v drži. Vzroki za slabo držo so spremembe v statiki hrbtenice, le te pa se prenašajo tudi na medvretenčne ploščice oziroma diskuse. Diskusi lahko izgubijo tudi do 30 % vode. Iz prostora med dvema vretencema, kjer je lociran diskus, izhaja tudi par živcev. Ti živci oživčujejo različne dele mišic in kože na telesu. Pojavi se lahko motnja »išias« (moteno delovanje živca ishiaticus), kar povzroča bolečine, podobno pa so lahko moteni tudi ostali živci v telesu. Marsikateri glavobol je tako posledica slabega položaja hrbtenice v vratu in prav tako bi marsikatero mravljinčenje v prstih na rokah (zelo pogosto) lahko bilo ozdravljeno le z lepšo telesno držo in ne le s tabletami.
Takšnih značilnosti bi lahko našli še več in jih opisali še bolj podrobno. Namen tega zapisa pa je predvsem poudariti, da z rednimi različnimi načini in tehnikami športne dejavnosti vse te »značilnosti staranja« lahko zmanjšujemo. Izraz »kvaliteta življenja« je nov. Sedaj, ko nam nekako uspe krotiti absurde civilizacije, bi radi dolgo in dobro živeli. Zato rekreacija ali šport (zmeren seveda) postajata način življenja.
Rekreacija je najbolje kotirajoča delnica našega življenja in najbolj profitabilni vložek vase.
Torej ...

Tista deklica iz uvoda je lani pretekla mali maraton v Radencih. Tudi jaz sem ukinil marsikatero slabo razvado iz preteklosti in gibanje v visokogorju mi redkeje privleče grenčico na obraz. Vendar se mi nekako zdi, da bi z mojo »alter mamo« težko shajal predvsem zato, ker bi jo moral vedno gledati v hrbet. »Bolje jih nosi, kot kaže!«


Mito Šinkovec

Mito Šinkovec

profesor športne vzgoje

Mito Šinkovec je profesor športne vzgoje in profesionalni kondicijski trener, nekoč tudi kondicijski trener slovenske smučarske reprezentance. Sedaj se primarno ukvarja z rehabilitacijo in treningom zelo individualno in z zelo različnim profilom ljudi. Je strokovnjak na področju kineziologije in zdravega življenjskega sloga ter priljubljen avtor strokovnih člankov in odgovorov na različnih portalih, v revijah in forumih.

V zadnjem času uspešno deluje kot predavatelj, osebni coach na področju celostnega in zdravega načina življenja tako za posameznike kot za podjetja v obliki programa wellness corporate.

Več o Mitu izveste na povezavah: http://telodrom.com/ in https://mito.si/