Počutje

Aktualno: kako si okrepiti imunski sistem – uživajte ajdo

Avtor: Minka Gantar

V teh dneh, ko se širijo grozljive novice o korona virusu, je pametno, da si čim bolj okrepimo imunski sistem. Ajda je pogosto spregledano živilo.

Ajda ne vsebuje glutena in ima kar 150 odstotkov več koristnih mineralov in vitaminov kot pšenica.
Foto: Dreamstime

Ajda je zakladnica hranilnih snovi:
· Minerali:
- kalcij, ki pomaga pri vezavi vitamina B12, ta pa pomaga pri vezavi železa,
- magnezij, ki preprečuje nastankov krčev v mišicah,
- fosfor, ki skupaj s silicijem deluje na razstrupljanje, vpliva pa na absorpcijo vitamina B3, ki pa deluje na sintezo spolnih hormonov,
- kalij, ki preprečuje nastanek visokega krvnega tlaka,
- cink, ki ima vlogo pri izgradnji imunskega sistema,
- baker, ki preprečuje prezgodnje sivenje in vpliva na vezavo železa – vpliva na boljšo kri,
- mangan, ki vpliva na boljši spomin,
- selen, ki spodbuja razstrupljanje telesa,
- silicij, ki vpliva na obnovo veznih tkiv;
· vitamin B3 – vitamin za lepo kožo, mirne živce in normalno prebavo;
· vitamin D, ki nosi sončno energijo v vsako celico telesa in zmanjšuje vnetja;
· vlaknine – kar 10 g/100 g – to je tretjina dnevne potrebe po vlakninah!

Ajda je bogata z bioflavonoidi (To so barvila, ki jih vsebujejo vsa vijolična živila – borovnice, rdeče zelje, rdeča pesa, črno grozdje, bezeg, robidnice, gozdni sadeži, limone in pomaranče …), najmočnejša predstavnika pa sta rutin in kvercetin. Tatarska ajda vsebuje tudi do 50 x več rutina kot navadna ajda. Rutin je učinkovit antioksidant, ki preprečuje nastajanje poškodb na celični membrani.
Rutin zmanjšuje preveliko prepustnost kapilar in povečuje mikrocirkulacijo - pretok krvi v kapilarah. Posledica krepitve kapilar je preprečevanje edemov, izboljšajo se znaki venskega popuščanja, ki vodijo do kronične bolezni ven na nogah (krčne žile). Poleg venskega popuščanja so ugodni učinki na krepitev kapilar želeni tudi pri drugih bolezenskih stanjih, npr. pri hemoroidih, krvavitvah iz dlesni in nosu, revmatičnih obolenjih in artritisu.
Vir: Wikipedija.org
Rutin vpliva na:
· prožnost žilnih sten, posledično pa preprečuje pokanje kapilar, preprečuje nastajanje pajkastih žilic po obrazu in nogah, preprečuje nastanek hemoroidov ter izboljšuje stanje zlate žile;
· čvrstost tkiv, kar ugodno vpliva pri krvavenju iz dlesni ali iz nosu;
· preprečevanje nastanka krvnih strdkov:
raziskave kažejo, da rutin lahko prepreči nastanek krvnih strdkov. Preprečevanje krvnih strdkov lahko zmanjša možnosti za nastanek življenjsko nevarnih stanj kot so:
- srčni napad,
- možganska kap,
- pljučna embolija,
- globoka venska tromboza;
· uravnavanje holesterola;
· zmanjšanje bolečin pri artritisu;
· sintezo kolagena.
Z rutinom so bogati tudi šparglji, fige in brstični ohrovt. Nedvomno je tatarska ajda najboljši vir rutina. Rutin daje ajdi rahlo grenkast okus.

ajda
ajda
pixabay

9 razlogov, zakaj je pametno bolj pogosto posegati po ajdi?
· Ajda pripomore k razstrupljanju telesa. Vsebuje vse snovi za izdelavo glutationa – to pa je najmočnejša snov v telesu, ki razstruplja na celični bazi.
· Ajda ima srednji glikemični indeks – samo 45. Če jo uživamo skupaj s kislim mlekom ali gobami, se glikemični indeks močno zmanjša: 45 + 15 = 60 : 2 živili = 30.
· Ajda vsebuje počasi prebavljiv škrob (retrograden škrob), kar pomeni, da po uživanju ajde občutimo dolgotrajno energijo.
· Ajda je bogata z antioksidanti in je zaradi svoje bogate hranilne vrednosti odlično živilo za ljudi z diabetesom ali s srčno-žilnimi težavami.
· Ajda na vsebuje glutena. Gluten lahko vpliva na kronično draženje črevesne sluznice, kar vodi v preobčutljivost na gluten, kot je celiakija. Gluten je pogosto vzrok tudi za ostala kronična vnetja v telesu, ki so povezana z avtoimunimi boleznimi.
· Ajda vpliva na izboljšanje krvi. Ajda je bogata z železom, vitaminom C in bakrom. Če uživamo ajdovo kašo poleg kislega mleka ali mesa, kjer je precej vitamina B12, nastane super hrana za obnovo krvi.
· Ajda vsebuje fitosterole, ki imajo vlogo pri zmanjševanju holesterola. Fitosteroli vplivajo tudi na zmanjšanje tihega vnetja v celici in zato se uživanje hrane, ki vsebuje fitosterole, priporoča ljudem, ki imajo v družini kronične nenalezljive bolezni. Poleg ajde so bogata s fitosteroli še naslednja živila: oves, rž, brokoli, brstični ohrovt, cvetača in avokado.
· Ajda vsebuje fitoestrogene, ki ugodno vplivajo na hormonska nihanja v času menopavze, podprejo pa tudi moške v času andropavze. Fitoestrogen vpliva na zmanjšanje pojava hormonsko pogojenih rakov na mehkih tkivih, kot so rak na dojki, rak na debelem črevesju, rak na prostati, rak na ustju maternice in rak na pljučih.
· Ajdo naj bi uporabljali ljudje, ki jim zastaja voda v telesu, ki so zabuhli in otekli. Ajda vsebuje rutin in druge flavonoide, ki vplivajo na odvajanje vode iz medceličja. Uživanje ajde se še posebej priporoča nosečnicam in vsem ljudem, ki imajo težave z oteklimi nogami.

Članek je povzet iz knjige Ko ima življenje žur

ajda
Foto: splet